Tuesday, December 11, 2007

LATAR BELAKANG




LATAR BELAKANG
ALLAHYARHAM HAJI MOHAMMAD NOOR BIN ABDULLAH


MAKLUMAT YANG DI SAMPAIKAN OLEH HJH SAWIYAH BT HJ MOHD NOOR KEPADA ANAKANDA NYA DATO HAJI IBRAHIM HJ KELING (MENURUT SAUDARA KUALA PILAH)

Maklumat berhubungan dengan Allahyarham Haji Mohammad Noor tidak banyak diperolehi. Ini mungkin kerana salah satu atau semua sebab sebab berikut:

1.1 Beliau tidak suka menyatakan perihal diri keluarga dan tempat asalnya.
1.2 Tiada antara anak anak nya yang berminat atau sanggup mendapatkan maklumat dirinya.

Menurut anaknya Hjh Sawiyah, Hj Mohammad Noor berasal dari Kampung Gampang (Gambang). Dalam lawatan Dato’ Hj Ibrahim ke Bukit Tinggi dalam tahun 1996, didapati tiada siapa yang mengetahui akan kampung tersebut di Bukit Tinggi.

Melalui percakapan Dato’ Hj Ibrahim dengan Dato’ Muhammad d Ahmad (Am), anak kepada Hjh Kalsum, cucu kepada Hj Tamin yang telah beberapa angkat kepada ninda Hj Mohammad Noor, Kampung Gambang ini terletak di Daerah Pariaman, Padang, Sumatera Barat.

Dalam lawatan Dato’ Hj Ibrahim ke Padang dan Bukit Tinggi dari 26072006 hingga 29072006 dan melalui perbincangan dengan pegawai dan penduduk tempatan di Padang, adalah telah disahkan terdapat Kampung Gambang di Daerah Pariaman. Pariaman terletak disebelah pantai kira kira 100km dari Padang.

Menurut maklumat cucu Hj Mohammad Noor iaitu Ayob b Mohammad yang diceritakan kepada Dato’ Hj Ibrahim, Hj Mohammad Noor datang ke Tanah Melayu ketika berumur 18 tahun. Beliau datang dari Sumatera ke Melaka dan telah menjadi anak angkat kepada Dato’ Dagang di Melaka. Dato’ Dagang ini mempunyai tiga (3) orang anak laki laki iaitu Yusry, Ibrahim dan Hj Kadir. Malangnya tiada sebarang maklumat diperolehi berkaitan anak anak Dato’ Dagang tersebut.

Besar kemungkinan dari Melaka Hj Mohammad Noor merantau ke Rembau dan berkahwin dengan isteri pertamanya Bariah (nama sebenarnya dan bukan Burok).

Perjalanan melalui Rembau ini adalah suatu tradisi yang dibuat oleh pendatang Minangkabau dari Sumatera ke daerah lain Negeri Sembilan. Malahan Tuanku Yam Tuan yang di jemput dari Minangkabau datang ke Seri Menanti akan melalui Rembau dan berehat di Astana Raja. Tiada yang mengetahui sama ada Hj Mohammad Noor mengambil jalan yang sama.

Sebagaimana yang diketahui Hj Mohammad Noor ialah seorang peniaga yang kerap kali berulang alik ke Mekah. Menurut cerita anakandanya Hjh Sawiyah, Pekan Lama dimana keluarga beliau bermastautin sekarang adalah tempat berlaboh kapal Hj Mohammad Noor sebelum bandar Kuala Pilah wujud.

Menurut cerita cucunya Ayob Mohammad, Hj Mohammad Noor pernah balik ke Padang dan berkahwin disana tetapi tiada mendapat anak.

Pada pendapat Dato’ Hj Ibrahim, dari latar belakang asalnya dari kampung di tepi laut (Pariaman) membuatkan Hj Mohammad Noor adalah seorang ahli pelayaran dan mendorongnya berniaga hingga ke Mekah serta pernah tinggal disana untuk beberapa ketika.

Dato’ Hj Ibrahim juga berpendapat untuk mengenali Hj Mohammad Noor, beberapa soalan timbul seperti berikut:

(a) Tiada siapa di antara ahli keluarga yang mengetahui banyak hal tentang diri beliau. Bahkan anaknya Idris Hj Mohammad Noor tidak pernah memberi maklumat semasa mendapatkan maklumat salasilah keluarganya.
(b) Menurut anaknya Hjh Sawiyah, Hj Mohammad Noor amat rapat dengan Tuanku Yam Tuan Antah yang berkahwin dengan Che Siti, iaitu kekanda ninda Fatimah isteri kedua Hj Mohammad Noor. Mereka sangat akrab sebelum dan selepas mereka berkahwin. Menurut anaknya Hjh Sawiyah, Yam Tuan Antah pada mulanya bercadang berkahwin dengan ninda Fatimah tetapi Hj Mohammad Noor meminta Tuanku Yam Tuan Antah berkahwin dengan Che Siti kekanda Fatimah kerana Hj Mohammad Noor sendiri bercadang untuk berkahwin dengan ninda Fatimah.

Hj Mohammad Noor telah meninggal dunia ketika berumur 85 tahun iaitu pada hari kelahiran cucunya Yahya bin Mohammad iaitu dalam lingkungan tahun 1925. Ini bermakna Allahyarham Hj Mohammad Noor telah dilahirkan pada tahun 1840. Tarikh meninggal dunianya ialah pada 25hb Disembar 1925.

Kuburnya terletak di hujung Surau Tanjung Jati tepi Sungai Muar di Kuala Pilah, WALLAHU’ALAM.

1 comment:

onesiput said...

Salam...Adakah apa-apa maklumat berkaitan dengan nama Hassan bin Zainal (suku biduanda) yang berasal dari Rembau.Ibunya Siput bte Atek (anggaran tahun 18..) juga dari Rembau.Tempat dilahirkan tak dapat dipastikan. Mungkin dari Tambusai sama ada keturunan ini.Meninggal diKg.Gebok, Mantin.NS.